heliportRozsiahle infarkty myokardu a cievne mozgové príhody .Tieto diagnózy boli najčastejšie pri prevoze pacientov z Kysuckej nemocnice záchranárskym vrtuľníkom na špecializované pracoviská.

Od vybudovania heliportu v októbri 2013 zasahoval záchranársky vrtuľník už nespočetnekrát. „V uplynulom roku sme posádkou Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby (VZZS) ATE zo strediska v Žiline transportovali spolu 23 pacientov z Kysuckej nemocnice v Čadci na vyššie špecializované zdravotnícke pracoviská. Najviac (17) absolvovalo transport do Univerzitnej nemocnice v Martine, dvaja pacienti smerovali do Stredoslovenského ústavu srdcových a cievnych chorôb v Banskej Bystrici, dvaja do Fakultnej nemocnice Žiline, jeden do Národného ústavu srdcových a cievnych chorôb v Bratislave a jeden pediatrický pacient do Detskej fakultnej nemocnice s poliklinikou v Banskej Bystrici,“ informuje riaditeľ Kysuckej nemocnice Martin Šenfeld.

„V uplynulom roku sme posádkou Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby (VZZS) ATE zo strediska v Žiline transportovali spolu 23 pacientov z Kysuckej nemocnice v Čadci na vyššie špecializované zdravotnícke pracoviská. Najviac (17) absolvovalo transport do Univerzitnej nemocnice v Martine, dvaja pacienti smerovali do Stredoslovenského ústavu srdcových a cievnych chorôb v Banskej Bystrici, dvaja do Fakultnej nemocnice Žiline, jeden do Národného ústavu srdcových a cievnych chorôb v Bratislave a jeden pediatrický pacient do Detskej fakultnej nemocnice s poliklinikou v Banskej Bystrici,“ informuje riaditeľ Kysuckej nemocnice Martin Šenfeld. Podľa jeho slov tak ako po iné roky, aj vlani posádky najčastejšie privolali k pacientom s kardiálnym zlyhaním, konkrétne s diagnózou akútny infarkt myokardu (16 pacientov). Ďalšiu skupinu tvorili pacienti s poruchou vedomia (2) a centrálnou mozgovou príhodou (2). Z celkového počtu zásahov bolo 19 primárnych a 4 sekundárne lety.

Celkovo záchranárske vrtuľníky previezli 20 dospelých a 3 detských pacientov. Najviac práce mali posádky už tradične počas letných mesiacov jún – august (9 zásahov), kedy sú poveternostné podmienky pre letovú činnosť najpriaznivejšie a dni najdlhšie.

„Heliport je dôležitou súčasťou Kysuckej nemocnice, pretože vrtuľník môže pristáť priamo v našom areáli, čím sa výrazným spôsobom zrýchli transport pacienta v ohrození života. Pomáha tým, ktorých zdravotný stav je vážny až kritický,“ vysvetľuje Šenfeld. Kým vybudovali heliport, musel pristávať na neďalekom štadióne. Ak išlo o skúsenejšieho pilota, pristál aj v areáli nemocnice na trávnatej ploche. Ak nie, museli na prevoz pacienta k vrtuľníku na štadióne využívať záchranky. Keďže pri záchrane ľudského života ide o minúty, rozhodla sa nemocnica postaviť pristávaciu plochu priamo vo svojom areáli.

Na výstavbe participoval tiež letecký úrad, ktorý nemocnicu usmerňoval v tom, ako plochu urobiť tak, aby bola bezpečná. Musel spevniť terén, vyrúbať niekoľko stromov a urobiť osvetlenie, keďže vrtuľník pristáva aj vo večerných či nočných hodinách. Heliport vybudovala nemocnica z vlastných zdrojov. Využila peniaze, ktoré získala zo svojej podnikateľskej činnosti, teda z prevádzky parkoviska či nemocničných bufetov.

Iveta Hažíková